Twee vragen van… Tosca aan Cor de Rijke, Adviseur Informatiebeleid bij Veere

Hoe informatie wordt behandeld en verwerkt is essentieel voor het goed functioneren van een gemeente. De keuzes die daarin worden gemaakt kunnen verstrekkende gevolgen hebben als ze verkeerd uitpakken. Bij de gemeente Veere is Cor de Rijke verantwoordelijk voor die keuzes. Tosca, coördinator ICT bij de gemeente Waddinxveen, stelt hem twee vragen over waarom ze dan naar de cloud zijn gegaan.

 


Tosca: Tegen welke zaken is de gemeente Veere aangelopen tijdens de transitie naar de cloud?

Ja, die zijn er wel een aantal geweest natuurlijk. Om te beginnen moesten we behoorlijk wat testwerk verrichten. Met name de beheerders natuurlijk. Alle applicaties zijn toch op de één of andere manier aan elkaar gekoppeld. Hoe werken die op het moment dat als een gedeelte van het applicatielandschap in de cloud staat?

We hebben namelijk niet alleen maar te maken onze eigen systemen, maar we hebben ook steeds meer te maken met landelijke overheid die allerlei dingen van ons wilt. Denk aan basisregistraties, denk aan de Digi-familie, zoals Digi-koppeling, Digi-melding, Digi-levering. Daar hebben we allemaal mee te maken. Dat maakt het dat het steeds complexer wordt. Voor ons was dat ook een strategische afweging om juist de cloud op te gaan zoeken.

Tosca: Wil je vertellen wat het effect is op de transitie naar de cloud voor de burger?

Wij hadden een ambitie om 7 keer 24 uur die dienstverlening te garanderen. Wat wel een groot voordeel is, is dat wij onze systemen in de cloud nu dubbel uitgevoerd hebben. Dat hadden wij hier niet, dus op het moment dat systeem A omvalt, neemt systeem B het moeiteloos over dus we hebben nog meer garantie dat we de 7 keer 24 uur dienstverlening kunnen realiseren.

Als de systemen het doen zien we ook in de feedbacktool terug dat mensen het echt gaan waarderen en daar ook echt hoge cijfers worden gegeven. En dat werkt alleen maar stimulerend, want dan ga je ook op een leuke manier de verjaardagen langs.